Functieomschrijving:
Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar (ZLB) werkt aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio Zuid-Limburg. Het bureau is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en de Zuid-Limburgse gemeenten.
Het programma wordt medegefinancierd door het Ministerie IenW, de provincie en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten. Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar valt onder de juridische entiteit Gemeente Maastricht.
Het programmabureau is opgericht in 2010 en werkte tot het najaar van 2019 onder de vlag van Maastricht Bereikbaar. Een team van ongeveer 35 professionals werkt veelal in deeltijd voor ZLB.
Het programmabureau beschikt over een breed netwerk van partners, waaronder overheden, mobiliteitsaanbieders, werkgevers en ondernemers, (landelijke) belangenorganisaties, onderwijsinstellingen en kennisinstituten. Zo werkt ZLB gezamenlijk aan de bereikbaarheid van stad en regio. Mobiliteitsmaatregelen gaan niet alleen files tegen, ze zorgen ook voor CO2-reductie en voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving. Zo draagt ZLB bij aan het realiseren van de ambities uit het Klimaatakkoord, de provinciale Mobiliteitsvisie en lokaal beleid. ZLB informeert, stimuleert, activeert en zet in op gedragsverandering. Al haar acties zijn gericht op een gezond woon-werk en leefklimaat.
Het jaarplan 2025 is te bekijken op: Jaarplan 2025 | Zuid-Limburg Bereikbaar
De dagelijkse leiding van het programmabureau gebeurt door het management team: programmadirecteur, manager bedrijfsvoering en manager gedragsverandering en communicatie.
Context van hernieuwde samenwerking
De 16 opdrachtgevende gemeentelijke overheden hebben afgelopen periode aangegeven behoefte te hebben aan het versterken van de regionale samenwerking en het vergroten van de uitvoeringskracht op Zuid-Limburg schaal. In 2025 is, onder leiding van de kwartiermaker/programmadirecteur, gewerkt aan een meerjarenprogramma, een aangepast samenwerkingsmodel en een passende financieringsstrategie. Daarbij wordt naast uitvoeringsprojecten ook gekeken naar meer strategische samenwerkingskansen op het gebied van onder meer woningbouw, energietransitie, toerisme etc. Zie voor actuele stand van zaken bijlage 1 (Programmaplan mobiliteit Zuid-Limburg) - om de bijlage te ontvangen, stuur een e-mail naar timo.vandermark@maandag.com
Fietsstimulering
Binnen het project Fietsstimulering wordt gewerkt aan de stimulering van het dagelijks fietsgebruik en veilig fietsen. Dit gebeurt onder andere door het informeren van bedrijven, het stimuleren van aantrekkelijke (financiële) fietsregelingen voor werknemers en het aanbieden van probeerervaringen met e-bikes, in eerste instantie gericht op de utilitaire fietser. Daarnaast worden fietsprojecten actief ondersteund met communicatie en stimuleringsacties en -producten.
Doelgroep:
- de forens via de werkgeversaanpak (individuele bedrijven en gebiedsgerichte aanpak).
- Forens/bewoners via een gerichte publieksaanpak in alle gemeenten (gericht op bestemming werk (forens)school).
Activiteiten binnen het project als onderdeel van het jaarplan
- Ondersteunen van een gebiedsgerichte aanpak werkgevers, op Kantorenpark Sittard, Aviation Valley, Avantis/Trilandis en Maastricht Randwyck. Deze gebiedsgerichte aanpak maakt deel uit van de gedragscampagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst in Limburg’, waarbij we communicatiemiddelen inzetten om fietsen te stimuleren.
- In dit programma wordt nauw en integraal samengewerkt met de aanpakken Werkgeversaanpak, Onderwijsaanpak, Stimuleren gebruik doorfietsroute, Hinderaanpak A2 Vonderen-Kerensheide. Waar mogelijk wordt aansluiting gezocht bij bestaande (landelijke/regionale) campagnes en projecten die gericht zijn op het stimuleren van vaker en veilig fietsen voor verschillende doelgroepen.
- Monitoring en effectmeting Fiets: Binnen fietsstimulering meten we de bekendheid van de communicatie- en gedragscampagne en/of men vaker is gaan fietsen. Dit doen we middels de jaarlijkse Effectmeting Werkgeversaanpak, Campagne-effectmeting Publieke aanpak en Effectmeting Campagne basisschoolaanpak. Daarnaast meten we de effecten van de sociale media kanalen op bereik, bewustwording en engagement.
- We versterken het uitdragen van de campagne van Stichting Leergeld door middel van het uitdragen van de actie Doneer je gebruikte fiets. Daarnaast onderzoeken we of we kunnen samenwerken met Stichting Leergeld bij de uitrol van de publieksaanpak gericht op scholen.
- Inzetten #posifiets als label voor al onze fietsacties, hiervoor worden campagnes uitgevoerd door heel Zuid-Limburg die inspelen op vaker fietsen, veilig fietsen en veilig stallen.
- In afstemming met de 16 Zuid-Limburgse gemeenten ontwikkelen en voeren we de communicatie- en gedragscampagne “Kort ritje? Da’s zo gefietst in Limburg” uit, waarbij we aansluiten bij de landelijke campagne “Kort ritje? Da's zo gefietst”, met als doel dat reizigers vaker gaan fietsen. Hierbij hebben we aandacht voor de lokale speerpunten van gemeenten, mits deze aansluiten op de koers, het budget en de capaciteit van het fietsstimuleringsprogramma. De campagne maken we op B1-taalniveau, aansluitend bij de norm die gemeenten handhaven.
- Online en offline communicatie over het stimuleren van meer en veilig fietsen, gericht op de doelgroep forenzen/inwoners. Voor de communicatie-aanpak maken we o.a. gebruik van www.maakdebeweging.nl, posifiets.nl, de algemene nieuwsbrief van Zuid-Limburg Bereikbaar en social media. Zuid-Limburg Bereikbaar faciliteert de aanpak via posifiets.nl op
- Limburgse schaal waar ook Midden-Limburg Bereikbaar en Trendsportal gebruik van maken. Daarnaast faciliteren we gemeenten bij de communicatie en marketing via hun eigen kanalen, waarvoor we onze producten en diensten beschikbaar stellen via een mediabank.
- Het doorontwikkelen, beheren en onderhouden van het platform “Probeer een e-bike”, in samenwerking met Midden-Limburg Bereikbaar;
- Ondersteunen Limburgse werkgevers bij ontwikkelen beleid of actieplannen gericht op fietsstimulering (meer fietskilometers en meer forenzen op de fiets);
- Onderzoeken de mogelijkheden tot het ontwikkelen van een app ten behoeve van het stimuleren om meer te fietsen in samenwerking met SmartwayZ.NL;
- We werken samen met de regio door naar behoefte aan te sluiten bij RMO-overleggen en 1-op-1 gesprekken met gemeenten naar behoefte.
Onderwijsaanpak
Binnen het project Onderwijsaanpak zetten we in op maatregelen die de duurzame bereikbaarheid van onderwijsinstellingen in Limburg (MBO, HBO en WO) bevorderen en de spitsdrukte in het OV verminderen: minder autogebruik door het stimuleren van duurzaam reisgedrag, een betere spreiding van studenten over de dag en/of de dagen van de week in het openbaar vervoer en minder reisbewegingen én het bestendigen hiervan. Bij Limburgse onderwijsinstellingen is er met name energie om in te zetten op fietsstimulering.
Activiteiten binnen het project als onderdeel van het jaarplan
- Kennisdeling en netwerk: periodiek zijn we in overleg met de onderwijsinstellingen waarin slim roosteren, blended onderwijs en anders reizen zal worden besproken. Hiervoor organiseren we gezamenlijk sessies met de onderwijsinstellingen om onderwijsinstellingen te prikkelen en kruisbestuiving mogelijk te maken. Er kan geleerd worden van elkaar als het gaat om slim roosteren, blended onderwijs en anders reizen. Tevens kan het overleg gebruikt worden om OV-knelpunten te bespreken;
- Samenwerken met Gelderland om de spitsdrukte op de Maaslijn te verminderen;
- Monitoring en effectmeting Fiets: Binnen fietsstimulering meten we de bekendheid van de communicatie- en gedragscampagne en/of men vaker is gaan fietsen. Campagne-effect meting Onderwijsaanpak. Daarnaast meten we de effecten van de sociale media kanalen op bereik, bewustwording en engagement.
- Het uitvoeren en doorontwikkelen van een structurele communicatie- en gedragscampagne ‘Ga toch fietsen’, die gericht is op het stimuleren van meer en veilige fietskilometers onder studenten in Limburg, waarbij er aandacht is voor de diversiteit in opleidingsniveau; Voor de communicatie-aanpak maken we o.a. gebruik van posifiets.nl, de algemene nieuwsbrief van Zuid-Limburg Bereikbaar en social media. Vanuit ZLB faciliteren we de aanpak via posifiets.nl op Limburgse schaal waar ook Midden Limburg Bereikbaar en Trendsportal gebruik van maken.
- We onderzoeken hoe we verkeersveiligheidscampagnes (zoals MONO en BOB) en de doelgroepenaanpak verkeersveiligheid 18+ een plek binnen de onderwijsaanpak kunnen geven (conform campagne kalender van het ROVL die aansluit op de landelijke campagnes);
- We werken samen met de regio door naar behoefte aan te sluiten bij RMO-overleggen en 1-op-1 gesprekken met gemeenten naar behoefte.
Doel van de functie
Als content creator ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen, coördineren en verspreiden van aansprekende content die het fietsgebruik stimuleert en de Onderwijsaanpak van Zuid-Limburg Bereikbaar versterkt. Je brengt onze projecten tot leven met overtuigende verhalen, visuals en campagnes, en weet uiteenlopende doelgroepen te raken en te activeren.
Taken en verantwoordelijkheden
We zijn op zoek naar een content creator, die met grote zelfstandigheid gaat werken voor het project Fietsstimulering en Onderwijsaanpak binnen het team van ZLB-collega’s (projectleider, projectcoördinator, communicatiestrateeg etc.).
1. Contentontwikkeling en storytelling
- Schrijven van inspirerende en toegankelijke teksten (zowel online als offline), zoals nieuwsberichten, interviews, blogs, socialmediaposts en scripts voor video;
- Ontwikkelen van visuele content in samenwerking met ontwerpers (zoals infographics, animaties, flyers, posters);
- Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van contentstrategie en branding.
- Vertalen van contentstrategie en branding naar content.
- Ontwikkeling van content en zorgen voor de uitvoering.
- Vastleggen van praktijkverhalen en succesverhalen binnen fiets- en onderwijsprojecten (fotografie/video/interviews).
2. Contentstrategie en planning
- Opstellen en bewaken van contentplanningen voor verschillende campagnes en projecten binnen fietsstimulering en onderwijs;
- Afstemmen van content met communicatieadviseurs, projectleiders en externe samenwerkingspartners (gemeenten, scholen, vervoerders);
- Signaleren van communicatiekansen binnen lopende projecten en het mobiliseren van de juiste middelen en kanalen.
3. Online zichtbaarheid en social media
- Mede beheren van socialmediakanalen (zoals Instagram, Facebook en LinkedIn) gericht op specifieke doelgroepen;
- Monitoren van bereik, interactie en betrokkenheid; optimaliseren van content op basis van data en feedback in samenwerking met de social media expert binnen ZLB;
- Initiëren van online campagnes en activerende formats (zoals challenges, quizzen, winacties).
- Samenwerking opzoeken met andere uitvoeringsorganisaties in de regio met als doel communicatieboodschappen af te stemmen, koppelkansen te signaleren en zo effectief en efficiënt mogelijk te werken.
4. Ondersteuning projectcommunicatie
- Vertalen van projectinformatie naar doelgroepgerichte communicatie;
- Meewerken aan de promotie van evenementen en pilots;
- Ondersteunen bij communicatie rondom gedragsverandering, bijvoorbeeld in schoolomgevingen of rondom spitsmijdingsacties;
- Beheren en updaten van gegevens binnen het CRM systeem Perfectview.
Kennis en opleiding
- HBO/WO-werk- en denkniveau, bij voorkeur in de richting van communicatie, journalistiek, media of creatieve opleidingen;
- Aantoonbare ervaring als content creator, communicatieadviseur, redacteur of vergelijkbare rol.
Ervaring en vaardigheden
- Minimaal 2 jaar ervaring in het creëren van content voor verschillende doelgroepen en kanalen;
- Sterke schrijfvaardigheden en gevoel voor tone-of-voice; ervaring met storytelling is een pre;
- Ervaring met eenvoudige beeldbewerking, opmaaktools (zoals Canva of Adobe), en socialmedia-beheer;
- Affiniteit met mobiliteit, duurzaamheid, gedragsverandering of onderwijs;
- Ervaring met het werken binnen of voor (semi)publieke organisaties of samenwerkingsverbanden is een pré.
- Verdiept zich in de (veilige)toepassing van AI om werkzaamheden efficiënter en effectiever vorm te geven en uit te voeren.
Persoonskenmerken
- Creatief, zelfstandig en proactief;
- Goede organisatorische vaardigheden; je kunt meerdere projecten tegelijk draaien;
- Communicatief sterk, zowel mondeling als schriftelijk;
- Flexibel, verbindend en een echte teamspeler.
Wat bieden wij jou?
- Een bandbreedte tussen 8 en 32 te werken uren per week, in afstemming met de projectleider en bedrijfsvoering in te vullen. Voor 2026 schatten we in dat een gemiddelde inzet van 30 uren per week nodig zal zijn. Indien uit de ervaringen een andere ureninzet nodig blijkt, gaan we tijdig met elkaar in gesprek over de haalbaarheid daarvan.
- Maximaal tarief op basis van schaal 10 (maximaal €85,00 excl. Btw per uur). Dit tarief is inclusief reis- en verblijfkosten.
- Beoogde startdatum is 1 januari 2026 met een duur tot en met december 2026. De opdracht kent één (1) verlengingsoptie van 12 maanden.
Documenten en interview
De kandidaat dient 1 totaaldocument aan te leveren met daarin het volgende;
- Curriculum Vitae (CV). Beschrijving van relevante ervaring in vergelijkbare opdrachten gedurende minimaal 2 jaar (maximaal 2 A4).
- Motivatiebrief, met daarin op zijn minst een toelichting waarom je vindt dat je een geschikte kandidaat voor deze functie bent (maximaal 1 A4).