van den logo

Contentmarketeer fietsstimulering

Startdatum: 12-11-2025
Deadline: 20-11-2025
Looptijd: 1 week

Functieomschrijving:

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar (ZLB) werkt aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio Zuid-Limburg. Het bureau is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en de Zuid-Limburgse gemeenten.

Het programma wordt medegefinancierd door het Ministerie IenW, de provincie en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten. Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar valt onder de juridische entiteit Gemeente Maastricht.

Het programmabureau is opgericht in 2010 en werkte tot het najaar van 2019 onder de vlag van Maastricht Bereikbaar. Een team van ongeveer 35 professionals werkt veelal in deeltijd voor ZLB.

Het programmabureau beschikt over een breed netwerk van partners, waaronder overheden, mobiliteitsaanbieders, werkgevers en ondernemers, (landelijke) belangenorganisaties, onderwijsinstellingen en kennisinstituten. Zo werkt ZLB gezamenlijk aan de bereikbaarheid van stad en regio. Mobiliteitsmaatregelen gaan niet alleen files tegen, ze zorgen ook voor CO2-reductie en voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving. Zo draagt ZLB bij aan het realiseren van de ambities uit het Klimaatakkoord, de provinciale Mobiliteitsvisie en lokaal beleid. ZLB informeert, stimuleert, activeert en zet in op gedragsverandering. Al haar acties zijn gericht op een gezond woon-werk en leefklimaat.

Het jaarplan 2025 is te bekijken op: Jaarplan 2025 | Zuid-Limburg Bereikbaar

 

De dagelijkse leiding van het programmabureau gebeurt door het management team: programmadirecteur, manager bedrijfsvoering en manager gedragsverandering en communicatie.

 

Context van hernieuwde samenwerking

De 16 opdrachtgevende gemeentelijke overheden hebben afgelopen periode aangegeven behoefte te hebben aan het versterken van de regionale samenwerking en het vergroten van de uitvoeringskracht op Zuid-Limburg schaal. In 2025 is, onder leiding van de kwartiermaker/programmadirecteur, gewerkt aan een meerjarenprogramma, een aangepast samenwerkingsmodel en een passende financieringsstrategie. Daarbij wordt naast uitvoeringsprojecten ook gekeken naar meer strategische samenwerkingskansen op het gebied van onder meer woningbouw, energietransitie, toerisme etc. Zie voor actuele stand van zaken bijlage 1 (Programmaplan mobiliteit Zuid-Limburg) -  om de bijlage te ontvangen, stuur een e-mail naar timo.vandermark@maandag.com

Fietsstimulering

Binnen het project Fietsstimulering wordt gewerkt aan de stimulering van het dagelijks fietsgebruik en veilig fietsen. Dit gebeurt onder andere door het informeren van bedrijven, het stimuleren van aantrekkelijke (financiële) fietsregelingen voor werknemers en het aanbieden van probeerervaringen met e-bikes, in eerste instantie gericht op de utilitaire fietser. Daarnaast worden fietsprojecten actief ondersteund met communicatie en stimuleringsacties en -producten.

Doelgroep:

  1. de forens via de werkgeversaanpak (individuele bedrijven en gebiedsgerichte aanpak).
  2. bewoners via een gerichte publieksaanpak in alle gemeenten (gericht op bestemming werk (forens), winkel, school).

Activiteiten binnen het project als onderdeel van het jaarplan

  • Ondersteunen van een gebiedsgerichte aanpak werkgevers, op Kantorenpark Sittard, Aviation Valley, Avantis/Trilandis en Maastricht Randwyck. Deze gebiedsgerichte aanpak maakt deel uit van de gedragscampagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst in Limburg’, waarbij we communicatiemiddelen inzetten om fietsen te stimuleren.
  • In dit programma wordt nauw en integraal samengewerkt met de aanpakken Werkgeversaanpak, Onderwijsaanpak, Stimuleren gebruik doorfietsroute, Hinderaanpak A2 Vonderen-Kerensheide. Waar mogelijk wordt aansluiting gezocht bij bestaande (landelijke/regionale) campagnes en projecten die gericht zijn op het stimuleren van vaker en veilig fietsen voor verschillende doelgroepen.
  • Monitoring en effectmeting Fiets: Binnen fietsstimulering meten we de bekendheid van de communicatie- en gedragscampagne en/of men vaker is gaan fietsen. Dit doen we middels de jaarlijkse Effectmeting Werkgeversaanpak, Campagne-effectmeting Publieke aanpak en Effectmeting Campagne basisschoolaanpak. Daarnaast meten we de effecten van de sociale media kanalen op bereik, bewustwording en engagement.
  • We versterken de campagne van Stichting Leergeld door het uitdragen van de actie Doneer je gebruikte fiets. Daarnaast onderzoeken we of we kunnen samenwerken met Stichting Leergeld bij de uitrol van de publieksaanpak gericht op scholen.
  • Inzetten #posifiets als label voor al onze fietsacties, hiervoor worden campagnes uitgevoerd door heel Zuid-Limburg die inspelen op vaker fietsen, veilig fietsen en veilig stallen;
  • In afstemming met de 16 Zuid-Limburgse gemeenten ontwikkelen en uitvoeren van de communicatie- en gedragscampagne “Kort ritje? Da’s zo gefietst in Limburg”, aansluitend bij de landelijke campagne “Kort ritje? Da's zo gefietst”. Het doel is dat reizigers vaker gaan fietsen. Hierbij hebben we aandacht voor de lokale speerpunten van gemeenten, mits deze aansluiten op de koers, het budget en de capaciteit van het fietsstimuleringsprogramma. De campagne maken we op B1-taalniveau, aansluitend bij de norm die gemeenten handhaven.
  • Online en offline communicatie over het stimuleren van meer en veilig fietsen, gericht op de doelgroep forenzen/inwoners. Voor de communicatie-aanpak maken we o.a. gebruik van www.maakdebeweging.nl, posifiets.nl, de algemene nieuwsbrief van Zuid-Limburg Bereikbaar en social media. Zuid-Limburg Bereikbaar faciliteert de aanpak via posifiets.nl op
  • Limburgse schaal waar ook Midden-Limburg Bereikbaar en Trendsportal gebruik van maken. Daarnaast faciliteren we gemeenten bij de communicatie en marketing via hun eigen kanalen, waarvoor we onze producten en diensten beschikbaar stellen via een mediabank.
  • Het doorontwikkelen, beheren en onderhouden van het platform “Probeer een e-bike”, in samenwerking met Midden Limburg Bereikbaar;
  • Ondersteunen Limburgse werkgevers bij ontwikkelen beleid of actieplannen gericht op fietsstimulering (meer fietskilometers en meer forenzen op de fiets);
  • Onderzoeken de mogelijkheden tot het ontwikkelen van een app ten behoeve van het stimuleren om meer te fietsen in samenwerking met SmartwayZ.NL;
  • We werken samen met de regio door naar behoefte aan te sluiten bij RMO-overleggen en 1-op-1 gesprekken met gemeenten naar behoefte.

Doel van de functie

De contentmarketeer is strategisch verantwoordelijk voor het ontwikkelen en realiseren van impactvolle content op het gebied van fietstimulering binnen het jaarplan van Zuid-Limburg Bereikbaar. Deze functie speelt een sleutelrol in het beïnvloeden van mobiliteitsgedrag richting duurzamer fietsgebruik in Zuid-Limburg. De contentmarketeer vertaalt beleids- en projectdoelen naar een effectieve contentstrategie, afgestemd op de doelgroep én in samenhang met regionale initiatieven van bijvoorbeeld Midden-Limburg Bereikbaar en andere uitvoeringsorganisaties.

Taken en verantwoordelijkheden

We zijn op zoek naar een contentmarketeer, die zelfstandig gaat binnen het team van ZLB-collega’s (projectleider, projectcoördinator, content creator etc.).

Strategische positie binnen het project

  • De contentmarketeer werkt aan de positionering van fietsen als aantrekkelijk, gezond en duurzaam alternatief voor de auto.
  • De contentstrategie wordt ontwikkeld in lijn met de gedragsdoelstellingen uit het Jaarplan 2026 van Zuid-Limburg Bereikbaar.
  • De rol vereist inzicht in gedragsbeïnvloeding en het inzetten van content als strategisch middel om gedragsverandering te versnellen.
  • Er is een directe bijdrage aan de transitie naar slimme, duurzame mobiliteit in de regio, met aandacht voor thema’s als vitaliteit, bereikbaarheid, leefbaarheid en CO₂-reductie.
  • Aanpak monitoring en evaluatie contentuitingen en – kanalen opstellen in samenwerking met de coördinator M&E.

Samenwerking en afstemming

  • De contentmarketeer stemt af met andere uitvoeringsorganisaties zoals Midden-Limburg Bereikbaar om te zorgen voor een consistente en herkenbare regiobrede communicatiestrategie.
  • Er wordt  samengewerkt met communicatieadviseurs, projectleiders, mobiliteitsmakelaars, gedragsdeskundigen en externe bureaus van uitvoeringsorganisaties in de regio.
  • De contentmarketeer bewaakt de rode draad in de communicatie richting inwoners, werkgevers en overheden, met herkenbare formats, campagnes en actielijnen. Afstemming met de Werkgeversaanpak binnen het jaarplan van ZLB is hierbij cruciaal.

Gevraagde competenties en ervaring

  • HBO/WO-werk- en denkniveau, bij voorkeur in de richting van communicatie, journalistiek, media of creatieve opleidingen.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in contentmarketing met aantoonbare strategische bijdrage.
  • Ervaring met campagnes gericht op gedragsverandering en maatschappelijke impact.
  • Sterke redactionele en visuele contentvaardigheden.
  • Ervaring met co-creatie met stakeholders, gemeenten en/of regionale samenwerkingsverbanden.
  • Kennis van Zuid- en Midden-Limburgse context is een pré.
  • Bekend met gedragsmodellen of gedragsbeïnvloeding binnen mobiliteit.
  • Proactieve, verbindende werkwijze, met gevoel voor timing en doelgroepgerichtheid.

Bijdrage aan project- en organisatiedoelen

De contentmarketeer levert een concrete bijdrage aan:

  • Het behalen van de doelen uit het Jaarplan 2026, waaronder meer fietsgebruik onder forenzen en inwoners.
  • Een eenduidige en effectieve regionale fietscommunicatie met impact.
  • Het versterken van de samenwerking tussen de uitvoeringsorganisaties.
  • De zichtbaarheid en effectiviteit van fietsstimuleringsmaatregelen en beloningsprogramma’s.

Wat bieden wij jou?

  • Een bandbreedte tussen 2 en 16 te werken uren per week, in afstemming met de projectleider en bedrijfsvoering in te vullen. Voor 2026 schatten we in dat een gemiddelde inzet van 2 uren per week nodig zal zijn. Indien uit de ervaringen een andere ureninzet nodig blijkt, gaan we tijdig met elkaar in gesprek over de haalbaarheid daarvan;
  • Maximaal tarief op basis van schaal 11 (maximaal €95,00 excl. Btw per uur). Dit tarief is inclusief reis- en verblijfkosten.
  • Beoogde startdatum is 1 januari 2026 met een duur tot en met december 2026. De opdracht kent één (1) verlengingsoptie van 12 maanden.

Documenten en interview

De kandidaat dient 1 totaaldocument aan te leveren met daarin het volgende;

  • Curriculum Vitae (CV). Beschrijving van relevante ervaring in vergelijkbare opdrachten gedurende minimaal 5 jaar (maximaal 2 A4)
  • Motivatiebrief, met daarin op zijn minst een toelichting waarom je vindt dat je een geschikte kandidaat voor deze functie bent (maximaal 1 A4)
Twee losse documenten inleveren is niet mogelijk in het systeem, voeg dit dus samen in één document.

De kandidaat kan mogelijk worden uitgenodigd voor een interview.

Het interview zal plaatsvinden op het kantoor van Zuid-Limburg Bereikbaar te Bassin 108. De gesprekspartners voor dit interview zullen de volgende mensen betreffen;

  • Nienke Cliteur                                     Zuid-Limburg Bereikbaar
  • Jolanda Smit-van Oijen                     Zuid-Limburg Bereikbaar
  • Henriëtte Verhoeven                        Zuid-Limburg Bereikbaar