Functieomschrijving:
Opdrachtomschrijving deelprojectleider “implementatie en werkprocessen segmentoverstijgende inkoop” (24 uur per week)
Voor de inkoop van jeugdhulp hebben de 16 gemeenten in Zuid-Limburg gekozen voor gezamenlijke verwerving van de professionele jeugdhulp door middel van een centrumgemeenteconstructie waarbij gemeente Maastricht optreedt als centrumgemeente. De inkoop van wonen, crisis en gesloten-intensief klinische hulp gaat per 1-1-2027 segmentoverstijgend plaatsvinden.
Voor de (voorbereiding van de) werkzaamheden horende bij de implementatie van deze “segmentoverstijgende inkoop” zoekt de centrumgemeente Maastricht een kartrekker.
Context
De projectorganisatie “segmentoverstijgende inkoop” bestaat uit 2 deeltrajecten. 1 deeltraject richt zich op de zorginhoudelijke ontwikkeling en de analyse. Het andere traject op de implementatie en werkprocessen. Voor dit traject zoeken we een “trekker”.
Op basis van ontwikkelde programma's van eisen moet een vertaling gemaakt worden voor:
● Implementatie en werkprocessen: maakt een procesplaat van de huidige werkprocessen in de keten (van toekenning tot uitvoering tot facturatie) en analyseert de impact van voorgestelde wijzigingen. Deze procesplaat wordt deels vertaald naar het implementatieplan.
● Administratie en verantwoording: vertaalt de programma's van eisen naar organisatorische, juridische en administratieve randvoorwaarden en werkt deze uit naar administratieve systemen en verantwoordingsstructuren.
● Inkoop, tarieven en bekostiging: werkt van achter naar voren door templates aan te leveren voor aanbestedingsdocumenten en vult deze stap voor stap met de programma's van eisen en andere randvoorwaarden.
Resultaat
De kartrekker is verantwoordelijk voor het opstellen van:
1. Werkprocestekening: klantroute, bedrijfsvoering, knelpunten nu, toegangsprotocol
2. Bedrijfsvoering: Administratieprotocol, (systeem)vereisten informatiemanagement
3. Implementatieplan: Impactanalyse inkoop, planning/prioritering implementatie (klantroutes, toegang en bedrijfsvoering)
Deze producten worden gefaseerd opgeleverd (sept-dec 2025) vanuit de sub-werkgroep binnen de Technische Werkgroep. Dit vindt plaats in nauwe samenwerking met de Procesbegeleider van de aanbesteding. Mogelijk is uitloop van deze opdracht aan de orde.
De kartrekker heeft een faciliterende rol. De inhoud komt vanuit andere werkgroepen. Kartrekker zorgt dat deze inhoud coherent in de producten wordt vertaald en eventuele hiaten en knelpunten tijdig worden teruggelegd bij de inhoudelijke werkgroepen.
Mogelijke vervolgopdracht:
In 2026 vindt de daadwerkelijke implementatie van de verschillende producten en processen. Afhankelijk van het resultaat en de evaluatie eind 2025 kan de daadwerkelijke implementatie onderdeel van deze opdracht worden. Dit besluit zal eind 2025 genomen worden.
De rol van deelprojectleider dient te worden ingevuld door één persoon. Het is niet mogelijk deze rol te verdelen over meerdere personen.
De inzet van de deelprojectleider zal gemiddeld vierentwintig (24) uur per week zijn, waarbij flexibiliteit met betrekking tot de beschikbaarheid wordt verwacht. Facturatie zal geschieden op basis van nacalculatie, van de daadwerkelijk gemaakte uren eenmaal per maand (urenstaat overleggen ter akkoord aan de gemeente Maastricht alvorens te facturen). Overuren worden niet vergoed en maken deel uit van het geoffreerde tarief. Het maximale tarief bedraagt 115 euro.
De kandidaat kan zowel vanuit een eigen locatie (kantoor-thuis) werkzaamheden voor de gemeente Maastricht uitvoeren, als op kantoor van de gemeente Maastricht. De kandidaat dient, indien deze niet werkzaam is op kantoor van de gemeente Maastricht, zelf zorg te dragen voor een veilige en gezonde werkplek, inclusief de beschikking over een computer/laptop en telefoon. Overleggen vinden veelal plaats op het gemeentekantoor van de gemeente Maastricht. Indien overleggen daadwerkelijk op kantoor plaatsvinden, dan dient de kandidaat hierbij fysiek aanwezig te zijn. De mate van fysieke aanwezigheid kan niet nader gespecificeerd worden.
Voor de rol zoals hieronder beschreven is de centrumgemeente op zoek naar een ervaren kandidaat. De kandidaat heeft bij voorkeur:
- Ruime ervaring in het werken bij gemeenten en in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden binnen het sociaal domein, bij voorkeur in Zuid-Limburg;
- Aantoonbare ervaring met projectmanagement in een ambtelijke en bestuurlijke omgeving;
- Probleemoplossend vermogen, is doortastend en resultaatgericht;
- Verbinder.
- Onafhankelijk en transparant in handelen. Vermijden van de schijn van partijdigheid
- Kennis van of minimaal affiniteit met de (landelijke) wetgeving en ontwikkelingen op het thema van jeugdhulp;
Functieprofiel:
- Opleiding: De kandidaat heeft minimaal opleiding afgerond op HBO-niveau (met een sterke voorkeur voor WO) en functioneert op een WO denk en werk niveau.
- Kennis: De kandidaat heeft kennis op het brede gebied van werk- en verbeterprocessen in het sociaal domein en bij voorkeur binnen de jeugdhulp.
- Ervaring I: De kandidaat, heeft in de afgelopen vijf (5) jaren ruime ervaring opgedaan in een adviserende en/of functie gericht op implementatie van werk- en systeemprocessen in jeugdhulp en/of het sociaal domein.
- Ervaring II: De kandidaat heeft in de afgelopen vijf (5) jaren ruime ervaring opgedaan als projectleider of implementatieleider.
- Competenties: Verbinder, onafhankelijk en transparant in handelen, gevoel voor politiek/bestuurlijke verhoudingen, resultaatgericht, werken in complexe netwerken, communicatief vaardig op verschillende niveaus, planmatig sterk, flexibel met een hands-on mentaliteit.
De looptijd van de overeenkomst is van 1 juli 2025 tot en met 31 december 2025. Daarnaast heeft de gemeente Maastricht de mogelijkheid tot verlenging van de overeenkomst met tweemaal zes (6) maanden.