van den logo

Expert gedragsverandering en communicatie Fietsparkeren

Startdatum: 13-11-2025
Deadline: 20-11-2025
Looptijd: 1 week

Functieomschrijving:

Opdracht Expert gedragsverandering en communicatie fietsparkeren gemeente Maastricht

De gemeente Maastricht heeft verschillende actielijnen binnen hun actieplannen Fietsen in Maastricht en Fietsparkeren in Maastricht belegd bij Zuid-Limburg Bereikbaar. In de afgelopen jaren is daartoe de #posifiets-aanpak opgezet en uitgerold, in samenwerking met een breed scala aan partners in Maastricht. De aan­pak stimuleert vaker fietsen, veilig fietsen en vooral veilig stallen.

 

  1. Resultaat van de opdracht
De geplande activiteiten rondom #posifiets zijn gericht op het creëren van een breed gedragen fietsparkeerbeleid door samenwerking met verschillende partners, zoals de UM, Zuyd Hogeschool, studenten- en studieverenigingen, ondernemers, woningbouwcoöperaties, verhuurders, politie, maatschappelijke belangenorganisatie waaronder Fietsbond, Fietsbank, Samen Onbeperkt, maar ook partners als Swap en NS. Door gezamenlijke verantwoordelijkheid te stimuleren, communicatie te versterken en het gebruik van praktische oplossingen zoals drop-off points uit te breiden, wordt het gedrag rondom #vakerfietsen, #veiligfietsen en met name #veiligstallen verbeterd. Met als wenselijk resultaat minder overlast van verkeerd geparkeerde fietsen, een veiliger fietsklimaat en een verhoogd bewustzijn over het belang van goed fietsparkeren, zowel voor bewoners, studenten, als bezoekers. De integrale aanpak zorgt ervoor dat de verschillende stakeholders continu worden aangespoord tot actie, wat bijdraagt aan een duurzamer en veiliger fietsinfrastructuur in stad en regio.

ZLB gaat er vanuit dat er bij de realisatie van onderstaande resultaten wordt samengewerkt met andere teamleden binnen ZLB.

De opdracht wordt als succesvol beschouwd als de volgende resultaten behaald zijn voor het project Fietsparkeren Gemeente Maastricht:

Coördinatie, ontwikkeling en uitvoering online- en offline algemene communicatie #posifiets Maastricht voor o.a. social media/website/nieuwsbrieven/print.

    • Bewaken en doorontwikkeling merk #posifiets Maastricht
    • Up to date website
    • Stijging websitebezoek
    • Groei volgers Instagram, Linkedin en Facebook
    • Content voor 6-8 nieuwbrieven en 6-8 spreads Via Maastricht Heuvelland
    • Nieuwe vormgeving of tone of voice ontwikkeld voor de campagne.
Coördinatie, ontwikkeling en uitvoering online- en offline project communicatie #posifiets Maastricht voor o.a. voor social media/website/nieuwsbrieven/print.
    • 4 campagnes Kwartaalaanpak
    • 1 totaalcampagne uitrol Introductieweken & Inkom
    • 1 campagne Dropoff Points
    • 1 campagne Verlichtingsactie ism VVGM
    • 1 campagne Helmacties ism Hersenstrijd & MUMC+

Structureel afstemmen met gemeentelijk communicatieadviseur Fietsparkeren

    • 12 keer overleg

Borgen, bewaken en verder uitrollen gedeeld eigenaarschap bij partners (o.a. UM, Studenten- en studieverenigingen, Zuyd Hogeschool, ondernemers, horeca, SWAP, NS, etc.):

    • 10+ actieve samenwerkingspartners structureel betrokken bij #posifiets
    • 4 structurele overlegmomenten per jaar met kernpartners over planning, thema’s en gezamenlijke acties.
    • Nieuwe samenwerkingsafspraken vastgelegd in een gezamenlijke jaarkalender of samenwerkingsagenda.
    • Communicatieplanning ontwikkeld via een gezamenlijk platform of overlegstructuur.
    • Co-branded acties (minimaal 5 gezamenlijke campagnes of evenementen met logo’s en communicatie-uitingen van meerdere partners).
Intensivering samenwerking woningbouwcoöperaties en verhuurders levert een concrete, aantoonbare bijdrage aan:
    • 6 actieve betrokken corporaties/verhuurders
    • 6 nieuwe samenwerkingsafspraken over fietsenstallingen of communicatie naar huurders)
    • 4 gezamenlijke campagnes of bewonersacties uitgevoerd
    • 12 structurele overleggen per jaar met corporaties en grote verhuurders
    • Huurders bereikt via nieuwsbrieven, bewonersbijeenkomsten of socialmediaberichten van corporaties
 
  • Proces (op)volgen & bewaken van output bijeenkomst World Café 2025:
    • O.a. door het aandragen van oplossingsrichtingen voor fietsparkeeroverlast hotspots  Pieterstraat, Kommel, Stationsomgeving benoemd tijdens deze bijeenkomst verder (op)volgen samen met de projectleider #posifiets en parallel daaraan proces bewaken uitgevoerd door gemeentelijke projectleider en Handhaving.

Doel van de opdracht

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is per 1 januari 2026 op zoek naar een expert gedragsverandering & communicatie Fietsparkeren Gemeente Maastricht (hierna: expert) die op zelfstandige wijze vormgeeft aan een effectieve uitvoering van ons jaarplan en de daarbij behorende projecten. De expert ontwikkelt en implementeert gedragscampagnes en activaties hoofdzakelijk voor project Fietsparkeren Gemeente Maastricht.

Onze expert weet slagvaardig om te gaan met de centrale vraag: Hoe creëer je een succesvolle campagne met bijbehorende activaties die leidt tot bewustwording én een verandering in gedrag, rekening houdend met tone of voice en beeldgebruik passend bij deze doelen en bij de boodschap?

De expert denkt op strategisch/tactisch niveau mee over het jaarplan en de ontwikkeling en uitvoering van de campagne en activaties. Daarnaast werkt de expert de campagne en activaties, waar nodig, samen met een collega communicatieadviseur uit. Er is reeds een bestaande campagne #posifiets. Daarnaast is relatiebeheer met het netwerk van woningcorporaties, verhuurders, onderwijsinstellingen een evenzo cruciale taak van de communicatie adviseur. De projectleider is eindverantwoordelijk voor het relatiebeheer.

 

  1. Positie en resultaatverantwoording
De Expert heeft een zelfstandige opdracht binnen Zuid-Limburg Bereikbaar, zonder leidinggevende taken. Er is geen sprake van een gezagsverhouding. De Expert werkt met een divers team en collega’s aan relevante opgaven.

De expert levert een keer in de twee maanden een voortgangsoverzicht van bovengenoemde resultaten aan de projectleider en de coördinator M&E.

Bij vragen over of problemen in de uitvoering van de opdracht neemt opdrachtnemer direct contact op met de projectleider. Betaling zal plaatsvinden op basis van behaalde resultaten een keer per twee maanden.

 

  1. Profiel kandidaat
Opleiding en ervaring
  • Minimaal afgeronde Hbo-opleiding.
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring met opdrachten op het gebied van gedagsverandering en communicatie.
  • De kandidaat heeft bij voorkeur kennis van het ontwikkelen en implementeren van gedragscampagnes en activaties gericht op fietsparkeren binnen de Gemeente Maastricht.
  • Heeft een uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in zowel mondelinge als schriftelijke communicatie.
  • Heeft sterke affiniteit met duurzame mobiliteit en maatschappelijke vraagstukken waarbij overheden en bedrijfsleven samenwerken;

De kandidaat die inschrijft op deze opdracht beschikt minimaal over de volgende competenties

en vaardigheden:

  • Netwerkvaardig en verbindend – bouwt bruggen tussen bedrijfsleven, overheid en kennispartners.
  • Ondernemend en resultaatgericht – ziet kansen en zet ideeën om in haalbare projecten.
  • Omgevingsbewust – begrijpt de economische, ruimtelijke en beleidsmatige context van fietsproblematiek in de regio.
  • Communicatief sterk – kan schakelen tussen strategische en operationele niveaus en weet verschillende doelgroepen te overtuigen.
  • Is gericht op samenwerking en is sterk in plannen, organiseren en structureren alsmede in het bewaken van processen en prioriteiten stellen;
  • Is goed in het onderhouden van contacten en houdt van netwerken;
  • Is zelfstandig en werkt proactief;

Start- en einddatum, inzet en tariefstelling

  • Beoogde startdatum is januari 2026 met een duur tot en met december 2026, de werkzaamheden dienen derhalve gereed te zijn binnen 1 jaar na het aangaan van deze overeenkomst.
  • De opdracht vereist een minimale beschikbaarheid van 624 uur en een maximale beschikbaarheid per jaar van 1.040 uur. Voor 2026 gaan we echter uit van in totaal 832 uur totaal, dat is gemiddeld 16 uur per week. De opdrachtnemer is vrij in de invulling en planning van de werkzaamheden, zolang de resultaten binnen de gestelde termijnen worden behaald. De feitelijke tijdsbesteding is afhankelijk van het aantal lopende projecten en campagnes. Werkzaamheden kunnen zowel op locatie als vanuit eigen werkplek worden uitgevoerd.
  • Een tarief met als richtprijs schaal 9 (richtprijs €70,00 excl. BTW per uur). Dit tarief is inclusief reis- en verblijfkosten en alle overige kosten.
  • De opdracht kent 1 verlengingsoptie van 12 maanden.

Uitvoering van het werk en middelen

Het werk wordt volledig zelfstandig ingericht, verantwoording achteraf op basis van behaalde doelen, zowel op locatie als online (geen vaste werktijden), zolang de afgesproken resultaten binnen de gestelde termijn worden behaald.

Zuid-Limburg Bereikbaar heeft een kantoorruimte in Maastricht (Bassin 108) waar opdrachtnemer welkom is. 

Als opdrachtnemer maak je gebruik van je eigen ICT-middelen (o.a. laptop en telefoon). Opdrachtgever zorgt voor een Microsoft Office-account o.a. ter ondersteuning van de samenwerking in het programma.  Het is opdrachtnemer toegestaan om de opdracht (deels) door derden te laten uitvoeren, mits de kwaliteit en de resultaatverplichting gewaarborgd blijven.

Documenten en interview

De kandidaat dient 1 totaaldocument aan te leveren met daarin het volgende;

  • Curriculum Vitae (CV). Beschrijving van relevante ervaring in vergelijkbare opdrachten gedurende minimaal 1 jaar (maximaal 2 A4).
  • Motivatiebrief, met daarin op zijn minst een toelichting waarom je vindt dat je een geschikte kandidaat voor deze opdracht bent (maximaal 1 A4).
Twee losse documenten inleveren is niet mogelijk in het systeem, voeg dit dus samen in één document.

ZZP

Daarnaast dient opdrachtnemer bij gunning aantoonbaar aan te geven dat hij aangemerkt wordt als zelfstandig ondernemer. Opdrachtnemer overlegt in dat verband:

  • Een overzicht van het aantal opdrachtgevers in het lopende jaar en het jaar voorafgaand aan de onderhavige opdracht.
  • Een bewijsstuk waaruit blijkt dat opdrachtnemer als ondernemer eigenstandig verzekerd is tegen arbeidsongeschiktheid, ongevallen en/of schade.
  • Een kopie inschrijving KvK niet ouder dan 3 maanden.
  • Een korte beschrijving van de wijze waarop afgelopen jaar acquisitie is verricht.