Functieomschrijving:
Internetadviseur - Gemeente Enschede
(detachering, zzp uitgesloten voor aanvraag)Wil jij bijdragen aan een optimale online dienstverlening voor inwoners, ondernemers en bezoekers van Enschede? In deze rol combineer je praktische uitvoering met strategisch advies: je werkt mee aan website-implementaties, toetst aanvragen aan ons internetbeleid en helpt dat beleid door te ontwikkelen.
Hier ga je werken
Werken bij de grootste stad van Overijssel betekent werken aan ambities. Onze gemeente is een werkgever voor iedereen. We geloven in het talent van onze professionals. En in veelzijdigheid, zowel als het gaat om onze mensen en hun persoonlijkheden als om functies, projecten en werkzaamheden. Bij ons is altijd ruimte voor nieuwe initiatieven en nieuwe krachten. De ideale omgeving dus om het verschil te kunnen maken. We zijn volop in beweging, kijk alleen al naar de vele creatieve broedplaatsen die onze medewerkers opzetten. Jouw ideeën zijn van harte welkom!
Jouw team
Je komt terecht in het webteam binnen het Klantcontactcentrum (cluster Dienstverlening). Dit team bestaat uit tien collega’s, waaronder vier webredacteuren, een assistent-redacteur, 3 beheerders en een coördinator digitale toegankelijkheid. Samen beheren we de websites van de gemeenten Enschede en Losser.
Het team adviseert over online vraagstukken, analyseert bezoekersgedrag, bewaakt digitale toegankelijkheid en fungeert als kenniscentrum voor alles rondom onze websites.
Wat ga je doen?
Als internetadviseur zorg je ervoor dat de gebruiker centraal staat binnen de websites en webapplicaties van de gemeente Enschede. Ons belangrijkste doel is onze inwoners en ondernemers zo goed, snel en eenvoudig mogelijk helpen als ze iets willen aanvragen of regelen. Dat betekent dat ons digitale landschap overzichtelijk, relevant en goed vindbaar moet zijn.
Daarnaast ga je meewerken en adviseren over manieren waarop we inwoners, ondernemers en bezoekers beter kunnen bereiken. Je vertaalt wensen uit de organisatie en nieuwe digitale ontwikkelingen naar goede adviezen en de juiste uitvoering.
- Adviseren bij 5 website-adviesvragen volgens het internetbeleid. Op basis van je ervaringen ontwikkel je een beoordelingsformulier dat helpt om een helder eindoordeel te geven over het al dan niet implementeren van nieuwe websites.
- Projectmatige begeleiding van 1, maximaal 2, subsite implementaties, waaronder contact met leverancier en borging van beheer.
- Herzien van het huidige internetbeleid door het verwerken van nieuwe inzichten. Hierbij hoort het uitbrengen van advies over de omgang met diverse subsite types. Welke zijn het meest wenselijk voor de gemeente. Actualiseren van de voorwaarden en gemeentelijk eisen. Omgang met projectwebsites en gesloten internetportalen voor professionals.
Wat vragen we van je?
Jouw communicatieve vaardigheden zijn sterk: je communiceert makkelijk op verschillende niveaus en weet complexe online vraagstukken helder te vertalen naar concrete adviezen. Je bent helemaal thuis in online communicatie en dienstverlening.
- HBO werk- en denkniveau;
- Ervaring met Content Management Systemen (CMS) en digitale toegankelijkheid volgens de WCAG richtlijnen;
- Minimaal 3 jaar ervaring in projectmatige implementatie van websites;
- Kennis van en ervaring met ontwikkeling, beheer en onderhoud van websites en webapplicaties;
- Kunnen vertalen van ons internetbeleid naar uitvoering;
- kennis van wet- en regelgeving omtrent websites en webapplicaties of bent in staat die snel eigen te maken;
- Ervaring in het adviseren van verschillende doelgroepen;