Functieomschrijving:
Senior Beleidsmedewerker sociale zekerheid (0.8 - 1,0 fte)
36 uur | Maastricht | Beleid sociale zekerheid
Werken voor de hoofdstad van het goede leven
In Maastricht werken bijna 1.800 collega’s, 122.000 inwoners, externe partners, het college en de raad aan een prachtige stad en de regio. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. Kleine en grote bedrijven vinden hun ideale plek in de stad. De hoofdstad van het goede leven, maar ook van zorgen voor elkaar. Een stad met allure die groot genoeg is voor interessante opgaven en klein genoeg om elkaar te kennen. De gemeente Maastricht streeft ernaar een wendbare, integraal werkende en resultaatgerichte organisatie te zijn, die flexibel inspeelt op kansen en ontwikkelingen in onze omgeving. We stimuleren en bieden ruimte voor creativiteit en initiatief en helpen elkaar autonomer te werken. De gemeente Maastricht heeft aandacht voor haar medewerkers en voor hun persoonlijke en professionele behoeften, wensen en drijfveren, ongeacht de levensfase. Een organisatie die een gezond, veilig en aantrekkelijk werkklimaat biedt voor iedereen.
Team beleid Sociale Zekerheid
Het team beleid sociale zekerheid werkt voor de gemeente Maastricht en ook in samenwerking met onze regio gemeenten in het Heuvelland. We vertalen interne en externe ontwikkelingen naar beleid en implementeren deze. Deze ontwikkelingen vallen binnen de sociale visie van de gemeente Maastricht. Met circa 20 collega’s werken we hier dagelijks met veel plezier aan. Het team heeft een aantal focus gebieden. We kennen de focus gebieden armoede / schuldhulpverlening, inkomensvoorziening, re-integratie en arbeidsmarktregio. Jouw focus zal voornamelijk de re-integratie(keten) en de projecten in dit focus gebied zijn.
Jouw verantwoordelijkheden
· Leiding geven aan projecten, van initiëren tot coördineren en het opzetten van projectgroepen.
· Adviseren van leidinggevenden en de portefeuillehouder.
· Beleidsontwikkeling op het gebied van sociale zekerheid
· Regie voeren over beleidsontwikkelingsprocessen met een focus op de middellange en korte termijn.
· Beheren van relaties en accounts met contract- en subsidiepartners binnen jouw expertisegebied.
· Kennisoverdracht binnen de afdeling en het team.
· Budgetbeheer op specifieke onderdelen en deelname aan de P&C-cyclus.
· Inkoop en aanbesteding van diensten en instrumenten binnen jouw vakgebied.
Wat wij van jou vragen
- Je kent de ontwikkelingen in het domein van Sociale Zekerheid en kan deze verbinden met actuele onderwerpen.
- Je hebt ruime ervaring in zowel (complex) projectleiding en projectmatig werken.
- Je bent proactief, resultaatgericht, hebt overtuigingskracht en bent in staat om complexe vraagstukken te vertalen naar concreet beleid.
- Je hebt uitstekende communicatieve adviesvaardigheden (mondeling en schriftelijk) en kunt goed samenwerken in / coördineren van multidisciplinaire teams.
- Ervaring van het opstellen van college- en raadsvoorstellen.
- Ervaring van het schrijven van beleid en maken van verordeningen.
- Ervaring met P&C cyclus en documenten van gemeenten in combinatie met publiek rechtelijke rechtspersonen.
- Je bent een verbinder die gemakkelijk schakelt tussen verschillende belangen en niveaus.
- Je hebt een goed gevoel voor (regionale) politiek-bestuurlijk verhoudingen.
- Je beschikt HBO+/ WO werk- en denkniveau.
Je hebt affiniteit in beleidsontwikkeling en bent bekend met de beleidscyclus en het sociaal domein