van den logo

Senior inkoop adviseur

Startdatum: 02-10-2025
Deadline: 17-10-2025
Looptijd: 2 weken

Functieomschrijving:

Senior inkoopadviseur

32 tot 36 uur per week, Enschede.

(alleen detachering, zzp uitgesloten) 

Je rol als senior inkoopadviseur is veelzijdig en dynamisch. Je beweegt je op verschillende terreinen met een specifieke focus op het Fysieke domein of IT:

strategisch advies & beleid: Je adviseert directie, management en interne stakeholders over inkoopstrategie, spend(analyse), risico’s, rechtmatigheid en beleid. Je creëert draagvlak voor keuzes. Je levert een actieve bijdrage aan het inkoopbeleid, jaarplan, -verslag en de kalender.

Coördinatie & begeleiding inkooptrajecten: Je bepaalt inkoopstrategieën, begeleidt inkoopadviseurs bij complexe aanbestedingen en toetst uitgangspunten, inkoopstukken en eventuele ontheffingen volgens het vier-ogenprincipe.

Stakeholdermanagement & accountbeheer: Je onderhoudt nauwe contacten met opdrachtgevers, afdelingen, budgethouders en externe partijen en voert actief accountmanagement uit binnen toegewezen clusters. Waar nodig informeer je gevraagd en ongevraagd het bestuur.

Innovatie & procesverbetering: Je signaleert en initieert innovatieve inkoopvormen en methodieken, bewaakt relevante wet- en regelgeving, en optimaliseert werkprocessen en formats.

Coaching & kennisdeling: Je coacht collega-inkoopadviseurs, stimuleert een lerende werkomgeving en vertegenwoordigt de organisatie in regionale en landelijke inkoopoverleggen.

Jouw team

Je werkt binnen de afdeling inkoop van het cluster Interne Dienstverlening. Ons team bestaat uit vijftien collega’s en we zijn samen verantwoordelijk voor onder andere advies, ondersteuning en uitvoering van inkoop- en aanbestedingstrajecten en contract- en leveranciersmanagement. We werken voor alle clusters en afdelingen binnen de gemeenten Enschede en Losser. Ook zijn we onderdeel van verschillende samenwerkingsverbanden in de regio Twente of leveren dienstverlening aan verbonden partijen. We zijn een hecht team en gaan op een open en informele manier met elkaar om. Flexibiliteit, vrijheid in werken en ruimte tot ontwikkeling en eigen initiatief vinden we belangrijk. We zijn nieuwsgierig, innovatief en gedreven. Dit uit zich in het uitproberen van nieuwe en innovatieve inkoopstrategieën, maar ook in het proactief informeren en vergroten van inkoopkennis bij onze collega’s en de markt. Data speelt, ook bij inkoop, een steeds belangrijkere rol. We ontwikkelen onze afdeling en gaan ons werk en de verschillende rollen nadrukkelijker rondom de domeinen organiseren. Door het analyseren van onze data kunnen we steeds pro-actiever informeren en adviseren en dit versterkt onze positie binnen onze gemeente. 

Dit zien we graag in jou

Je hebt een flinke dosis ervaring als strategisch inkoopadviseur binnen een publieke werkomgeving. Je bent een stevige, klantgerichte professional met bestuurlijk inzicht, die snel schakelt en denkt in oplossingen. Je communiceert sterk, neemt collega’s mee en straalt senioriteit uit. Met jouw affiniteit of ervaring verbind je mensen en versterk je domeingericht werken. Je werkt zorgvuldig volgens wet- en regelgeving, maar verliest de praktijk niet uit het oog. Je bent flexibel, stimuleert teamontwikkeling en weet directie en bestuur effectief te adviseren. Altijd op zoek naar verbetering van de dienstverlening.

Verder breng je mee:

  • Hbo/wo werk- en denkniveau
  • ruime werkervaring met complexe inkooptrajecten binnen de publieke sector (bij voorkeur binnen een gemeente);
  • werkervaring binnen het fysieke- of IT domein is een pré
  • grondige kennis van (Europese) aanbestedingswetgeving;
  • sterke adviesvaardigheden en een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen;
  • proactieve houding en een scherp oog voor risico’s en kansen;
  • ervaring met systemen als Mercell S2C is een pré.