Functieomschrijving:
Wil jij bijdragen aan een facilitaire organisatie in beweging? Bij de gemeente Schiedam werken we aan een toekomstbestendige werkomgeving voor medewerkers en bezoekers. Jij zorgt samen met het team voor een gastvrije, veilige omgeving en bent de verbindende schakel tussen beleid en uitvoering.
De uitdaging
Team facilitaire dienstverlening staat voor een belangrijke veranderopgave in processen, structuur en cultuur. Daarnaast zijn er ook uitdagingen in de dagelijkse operatie die om aandacht vragen. We verbouwen met de winkel open.
We zoeken in deze fase een teamleider die vooral zorgt voor een stabiele dagelijkse operatie en daarnaast aandacht en oog heeft voor het team. Ook lopende projecten, zoals grootschalig onderhoud aan het Stadserfcomplex en het kantoor- en werkplekconcept, stuur jij aan. Omdat beide zaken veel aandacht vragen, zoeken we naast de teamleider een strategisch beleidsadviseur, die onder aansturing van de teamleider uitvoering geeft aan de veranderopgave.
Als de veranderopgave en het implementatieplan er ligt, dan volgt de implementatie. We weten nog niet precies wat dit betekent voor de rol en het profiel van de teamleider in de tweede fase. Daarom zoeken we nu een teamleider voor de eerste fase, die mogelijk ook een rol heeft in fase 2. Het gaat hier om een tijdelijke dienstverband van een periode van initieel 1 jaar. Daarna is er een mogelijkheid tot verlenging. Dit is afhankelijk van het profiel wat dan nodig is voor het team.
Het team
Met circa 23 medewerkers verzorgen we gebouwbeheer, ontvangst van bezoekers en restauratieve voorzieningen. We leveren onze diensten aan inwoners, onze collega’s en het college van B&W. Het grootste deel werkt in de uitvoering (restaurant, bodedienst, huismeesters, technische dienst). Er wordt op dit moment ingezet op versterking van de beleidscapaciteit. Dit betekent dat je als teamleider een verbindende schakel bent tussen beleid en uitvoering.
Wat ga je doen?
Aan de ene kant ben jij het eerste aanspreekpunt voor tactische en beleidsvraagstukken vanuit de organisatie. Jij zorgt ervoor dat de kwaliteit van de facilitaire dienstverlening op orde is en blijft. Je vertaalt de strategische kaders naar beleid en naar de uitvoering en bewaakt de samenhang tussen beleid, uitvoering en kwaliteit. Je schakelt moeiteloos tussen tactische en operationele vraagstukken. Een nauwe samenwerking met en een dienstverlenende instelling naar de andere onderdelen binnen de gemeentelijke organisatie is hierbij cruciaal. Je hebt daarin een actieve verbindende voorbeeldrol. Je hebt de verantwoordelijkheid in (teamoverstijgende) trajecten, waaronder de uitvoering van het grootschalig onderhoud aan het Stadserfcomplex en het opstellen en implementeren van het kantoor- en werkplekconcept.
Aan de andere kant ben je als teamleider verantwoordelijk voor de volledige personeelscyclus van jouw teamleden, van beoordelings- en functioneringsgesprekken tot ontwikkelplannen en voortgangsgesprekken. Je weet hoe je het beste uit je team haalt en ondersteunt hen bij hun persoonlijke en professionele groei. Jij zorgt ervoor dat rollen en verantwoordelijkheden helder zijn, zodat het team optimaal kan presteren. Je biedt duidelijke kaders en verwachtingen, maar geeft je medewerkers ook de ruimte om zelfstandig te opereren. Daarbij heb je oog voor het welzijn van je team en stuur je op gedrag en samenwerking.
Je werkt nauw samen met de eindverantwoordelijke afdelingsmanager. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de afdeling. Daarnaast bewaak je de beleids- en jaarplannen en ben je de vertegenwoordiger van gemeente Schiedam in diverse in- en externe overleggen.
Jij brengt mee
- HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur in facilitaire dienstverlening of vastgoedmanagement.
- Minimaal 5 jaar ervaring in een leidinggevende rol. Het is een pré als je hierbij zowel tactische als operationele collega’s hebt aangestuurd.
- Ervaring binnen de overheid en een goed inzicht in politieke en bestuurlijke verhoudingen. Ervaring binnen een gemeente en kennis van gemeentelijke processen is een pré.
- Sterke communicatieve vaardigheden en een klantgerichte houding.
- Organisatorisch talent en ervaring met projectmatig werken.
- Sterke leiderschapskwaliteiten om teams te inspireren en te motiveren in een veranderende omgeving
- Ervaring in het herstructureren van werkprocessen en het vergroten van effectiviteit
Competenties
- Coachend leiderschap en veranderkracht.
- Regievoering en procesgerichtheid.
- Bestuurlijke sensitiviteit en netwerkgericht werken.
- Resultaatgerichtheid en klantgerichtheid.
- Ambassadeurschap en cultuurontwikkeling.