MMS_logo

Zero Emissie Expert - Logistiek

Startdatum: 03-12-2025
Deadline: 11-12-2025
Looptijd: 1 week

Functieomschrijving:

Zero Emissie Expert Logistiek

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar (ZLB) werkt aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio Zuid-Limburg. Het bureau is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en de Zuid-Limburgse gemeenten. Het programma wordt medegefinancierd door het Ministerie IenW, de provincie en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten. Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar valt onder de juridische entiteit Gemeente Maastricht. Het programmabureau is opgericht in 2010 en werkte tot het najaar van 2019 onder de vlag van Maastricht Bereikbaar. Een team van ongeveer 35 professionals werkt veelal in deeltijd voor ZLB. Het programmabureau beschikt over een breed netwerk van partners, waaronder overheden, mobiliteitsaanbieders, werkgevers en ondernemers, (landelijke) belangenorganisaties, onderwijsinstellingen en kennisinstituten. Zo werkt ZLB gezamenlijk aan de bereikbaarheid van stad en regio. Mobiliteitsmaatregelen gaan niet alleen files tegen, ze zorgen ook voor CO2-reductie en voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving. Zo draagt ZLB bij aan het realiseren van de ambities uit het Klimaatakkoord, de provinciale Mobiliteitsvisie en lokaal beleid. ZLB informeert, stimuleert, activeert en zet in op gedragsverandering. Al haar acties zijn gericht op een gezond woon-werk en leefklimaat.

Het jaarplan 2025 is te bekijken op: Jaarplan 2025 | Zuid-Limburg Bereikbaar

 

De dagelijkse leiding van het programmabureau gebeurt door het management team: programmadirecteur, manager bedrijfsvoering en manager gedragsverandering en communicatie.

 

Context van hernieuwde samenwerking

De 16 opdrachtgevende gemeentelijke overheden hebben afgelopen periode aangegeven behoefte te hebben aan het versterken van de regionale samenwerking en het vergroten van de uitvoeringskracht op Zuid-Limburg schaal. In 2025 is, onder leiding van de kwartiermaker/programmadirecteur, gewerkt aan een meerjarenprogramma, een aangepast samenwerkingsmodel en een passende financieringsstrategie. Daarbij wordt naast uitvoeringsprojecten ook gekeken naar meer strategische samenwerkingskansen op het gebied van onder meer woningbouw, energietransitie, toerisme etc. Zie voor actuele stand van zaken bijlage 1 (Programmaplan mobiliteit Zuid-Limburg) -  om de bijlage te ontvangen, stuur een e-mail naar timo.vandermark@maandag.com

 

  1. Opdrachtomschrijving

De focus van de ZE Expert Logistiek zal liggen op de transitie naar logistieke zero emissie voertuigen. Het gaat hierbij voornamelijk om bedrijven te adviseren om een (versnelde) transitie mogelijk te maken naar emissieloze (logistieke) voertuigen. Hieronder valt ook het maken van TCO / business case berekeningen en uitvoeren van scans die inzicht geven in de mogelijkheden op dit gebied. Daarnaast zal tevens aandacht zijn voor de technische mogelijkheden in relatie tot de praktijksituatie van het bedrijf. Middels advies zal het bedrijf in staat zijn om een gedegen en onderbouwde afweging te maken op het vlak van zero emissie vrachtwagens en bestelbussen, zowel op het gebied van (met name) batterij elektrisch als waterstof elektrisch rijden.

Er is veel gewerkt aan kennisdeling rond zero-emissie stadslogistiek. Op deze manier helpt Zuid-Limburg Bereikbaar onder andere gemeenten in Limburg en andere delen van Nederland met een ambitie rond de verwezenlijking van zero emissie zones en de ondersteuning van hubs. Uitoefening van deze rol heeft zowel betrekking uitvoeren van het projectplan Logistiek in Zuid-Limburg, als ook op uitvoering van het flankerend beleid voor het programma ZES.

Specifiek voor deze rol is samenwerking met Team Laden binnen ZLB van belang voor een efficiënte uitvoering en integraliteit. Zo kunnen kennis, expertise en kansen optimaal benut worden. Met name voor 2 projecten zoekt Zuid-Limburg Bereikbaar een expert logistiek voor een nadere context van deze twee projecten verwijzen wij u naar pagina 4.

Binnen ZLB is per 1 januari 2026 de functie van Zero Emissie Expert Logistiek beschikbaar. Van de inschrijvende partij wordt verwacht dat één of twee (1 of 2) kandidaten worden aangeboden die ingezet zal/zullen worden voor de uitvoering van deze functie. Het werkgebied is Zuid-Limburg.

Takenpakket

Het takenpakket van de expert ziet er grofweg als volgt uit:

  • Ondersteunen, begeleiden en adviseren van bedrijven in het bewerkstelligen van veranderopties, passend binnen de doelstellingen van Zuid-Limburg Bereikbaar, specifiek voor ZE voertuigen;
  • Maken van een TCO / business case berekening dan wel een EV-Scan in samenwerking met het bedrijf op basis van specifieke logistieke situaties;
  • Adviseren van bedrijven over lopende subsidie regelingen op het gebied van verduurzaming van het logistieke wagenpark (transitie naar emissieloos);
  • Adviseren over de benodigde laadinfra voor het bedrijf, dan wel voor een bedrijventerrein. Hierbij is advies over de impact op het energiesysteem en -netwerk van belang, als ook een brede kijk op kansen en ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld gebruik van accu’s;
  • Onderhouden en uitbreiden van het netwerk van logistieke (convenant)partners.
  • Bruggen slaan naar relevante stakeholders (gemeente, marktpartijen, andere ondernemers).
  • Snelle analyses mbv doorontwikkelde toolbox.

Als er kennissessies worden gehouden door bijvoorbeeld de makelaar binnenstad om het thema elektrificatie in het kader ZE Maastricht bij die doelgroep nader toe lichten valt dit onder de werkzaamheden (schatting: 4 keer in het jaar).

De expert werkt zelfstandig aan de aan hem/haar toegekende (deel)onderwerpen, in afstemming met het team logistiek en team ZES.

Voor de inzet van deze rol verwachten wij een gemiddelde inzet van 16 uur per week in 2026 voor de transitiefase waar ZLB in zit de komende jaren. Indien uit de ervaringen een andere ureninzet nodig blijkt, gaan we tijdig met elkaar in gesprek over de haalbaarheid daarvan. De contract bandbreedte is 8-32 uur per week op werkdagen van maandag t/m vrijdag. Facturatie zal geschieden op basis van nacalculatie, van de daadwerkelijk gemaakte uren eenmaal per maand. Er mag niet meer dan het aantal overeengekomen uren per week worden gedeclareerd. Overuren worden niet vergoed en maken deel uit van het geoffreerde tarief. 

 

De kandidaat kan zowel vanuit een eigen locatie (kantoor-thuis) werkzaamheden voor Zuid-Limburg Bereikbaar uitvoeren, als op kantoor van Zuid-Limburg Bereikbaar. Wij gaan uit van het verrichten van ca. 50% van de werkzaamheden op kantoor. De kandidaat dient, indien deze (niet) werkzaam is op kantoor van Zuid-Limburg Bereikbaar: 

- zelf zorg te dragen voor een veilige en gezonde werkplek; 

- te beschikken over een computer/laptop; 

- te beschikken over een telefoon; 

- te beschikken over een werkende internetverbinding; 

Overleggen vinden veelal plaats op het kantoor van Zuid-Limburg Bereikbaar.  

 

  1. Functieprofiel kandidaat
Deze rol mag worden ingevuld door een duo. Om de functie naar behoren uit te kunnen voeren dient de expert over de volgende competenties, opleiding en ervaring te beschikken:

Opleiding en ervaring;

  • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur op het gebied van mobiliteit, ruimtelijke ordening, duurzaamheid of bestuurskunde.
  • Minimaal 3 jaar relevante ervaring op het gebied van modal shift in de logistieke sector.
  • Kennis van actuele ontwikkelingen in het beleidsveld en actuele marktontwikkelingen.
  • Bekendheid met de gemeente Maastricht en de Zuid-Limburgse context en samenwerking is een pré.

Competenties en vaardigheden;

  • Diepgaande kennis rondom modal shift mogelijkheden vanuit de aanbod kant; de binnenvaart (Terminals in Limburg) als ook vanuit de vraag kant; de bedrijven die in potentie een modal shift kunnen realiseren op het gebeid van hun logistieke vervoersbewegingen.
  • Kan goed luisteren en vragen stellen om de behoeften van organisaties in kaart te brengen en daarop goed te anticiperen door een gericht advies te geven;
  • Weet organisaties te stimuleren en adviseren over duurzame mobiliteit, specifiek op het gebied van modal shift en de bijbehorende business case berekeningen en mogelijke subsidies.

Het hebben van een regionaal netwerk kan bij juiste inzet een toevoeging zijn aan het functieprofiel en daarmee van toegevoegde waarde voor de opdrachtgever.

Wat bieden wij jou?

  • Een bandbreedte tussen 8 en 32 te werken uren per week, in afstemming met bedrijfsvoering in te vullen. Voor 2026 schatten we in dat een gemiddelde inzet van 16 uren per week nodig zal zijn. Indien uit de ervaringen een andere ureninzet nodig blijkt, gaan we tijdig met elkaar in gesprek over de haalbaarheid daarvan;
  • Een maximaal tarief op basis van schaal 13 (maximaal €115,00 excl. Btw per uur). Dit tarief is inclusief reis- en verblijfkosten.
  • Beoogde startdatum is januari 2026 met een duur tot en met december 2026. De opdracht kent 1 verlengingsoptie van 12 maanden.

Documenten en interview

De kandidaat dient 1 totaaldocument aan te leveren met daarin het volgende;

  • Curriculum Vitae (CV) met een beschrijving van relevante ervaring in vergelijkbare opdrachten gedurende minimaal 3 jaar (maximaal 2 A4)
  • Motivatiebrief, met daarin op zijn minst een toelichting waarom je vindt dat je een geschikte kandidaat voor deze functie bent (maximaal 1 A4). Indien er met een duo wordt ingeschreven dient er omschreven te worden hoe de inzet op bovengenoemde projecten zou kunnen zijn en hoe de verantwoordelijkheden verdeeld zijn.
Twee losse documenten inleveren is niet mogelijk in het systeem, voeg dit dus samen in één document.

De kandidaat kan mogelijk worden uitgenodigd voor een interview medio/eind november 2025. Dit wordt in overleg ingepland.

Nadere context

Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht (ZES)

Opgave

Vanaf 1 januari 2025 is de ZES-zone operationeel en is de implementatiefase afgerond. Daarna is de volgende fase van exploitatie gestart, waarin na een waarschuwingsperiode van 4 maanden, de ZES-zone vanaf 1 mei 2025 volledig operationeel is. Om de overgang van de implementatiefase naar de exploitatiefase voor de projectaanpak en organisatie goed te laten overlopen, blijft Zuid-Limburg Bereikbaar in opdracht van de gemeente Maastricht een aantal activiteiten uitvoeren rondom de invoering van de ZES-zone: flankerend beleid, binnenstad participatie en communicatie.

Doel

  • Het voorzetten van stimuleren, activeren en adviseren logistieke partners en MKB voor elektrificatie, gebruik stadshubs en nieuwe (logistieke) concepten;
  • Het verankeren en borgen van ruimte vanuit de ruimtebehoefte voor stadslogistieke hubs en gebundelde belevering;
  • Advies en ondersteuning voor specifieke logistieke vraagstukken die voortkomen uit het ontheffingenproces.

Logistieke aanpak

Opgave

Logistiek is een belangrijke economische pijler in Zuid-Limburg. Vanuit economische oogpunt (ook werkgelegenheid) vinden we het belangrijk om de logistieke sector voor de regio te behouden. Daarvoor is het nodig dat er sprake is van een goede bereikbaarheid. Daarnaast zien we dat bedrijven last ondervinden van wegwerkzaamheden. Om te zorgen dat we ook naar de toekomst toe bereikbaar blijven (noodzakelijk voor een goed functioneerde economie) zetten we (preventief) in op de logistieke aanpak. Gebieden logistieke hotspots veel lege vervoersbewegingen kan effectiever en efficiënter. Logistiek draagt het allermeest bij aan verminderen km's en CO2-uitstoot (zie effecten ZLB vorig jaar).

Doel

Als regio aantrekkelijk blijven (meer worden) om zich hier te vestigen. Aantrekkelijk vestigingsklimaat. Ook economisch een aandachtspunt bedrijven willen zich vestigen in Limburg. Meer dan in het verleden wordt er ingezet op duurzaamheid en digitalisering. Bedrijven streven in toenemende mate naar verduurzaming van hun logistieke processen. Duurzaamheid is een concurrentiefactor van betekenis geworden. Met verduurzaming valt geld te verdienen (besparing CO2, modal shift, inzet schonere brandstoffen, energieneutraal vastgoed).